pátek 23. června 2017

Z Ostrova počmáraných blahovičníků (Poslední výročí - Liane Moriarty)

Liane Moriarty mě ještě nezklamala. Od té doby, co začala psát, já ji objevila, jsem si ji oblíbila. Padesátiletá australanka, která fakt umí.

Tentokrát do příběhu zakomponovala celkem dost postav. Možná by to mohlo někoho odradit, ale říkám vám, vydržte. Fakt to stojí za to.

Rodinné tajemství sirotka Enigmy se vláčí celým příběhem a musím přiznat, že jsem se s ním dost prala. Myslím to samozřejmě v tom nejlepším možném smyslu. Prostě jsem byla zvědavá a nenápadně (hlavně nenápadně) nahlížela dozadu. Vlastně jednu chvíli jsem měla chuť číst pozpátku. Ale něco ve mně si přálo dosáhnout okamžiku překvapení, takže jsem to nakonec četla jako normální člověk. Užila jsem si to a došlo i k překvapení, které jsem nečekala. Vlastně hned k několika. Ne, kecám, byla jich spousta.

Nejvíc se mi líbil život z pohledu Sophie a Grace. Dvou žen, které přišly k velkým emocím. Sophie se ocitla na řádcích závěti tetičky svého bývalého přítele a zdědila tak velký dům na ostrově a Grace, která si po porodu potykala s depresemi. Na první pohled dokonalá žena, které se hlavou honí opravdu nepěkné myšlenky. Koho by to nevyděsilo? Mě určitě. Vlastně se jí ani nedivím. Mateřství je pořádný nápor na nervy. 

A vůbec Ostrov počmáraných blahovičníků? Místo, v kterém jste trochu jako ve vězení, z kterého je kamkoliv daleko. Nebo taky ne. Možná to je jako ráj na zemi, kde je klid a krásná příroda. Každý to vnímá jinak.

Těch 10 a občas i více postav se tam pěkně potuluje, přijíždí, odjíždí a někomu se tam ani moc nechce. Co je ale spojuje, to je jejich rodina a to proklaté tajemství, které se nedozví nikdo pod 40 let. A tak si můžete myslet co chcete a vymýšlet třeba i různé teorie.

Takže, co z toho všeho plyne?

  • Connie je ta tetička, která umře hned na začátku (nic zásadního neprozrazuji).
  • Pak tam jsou ještě dvě další, které mají své staré kosti, vrtochy a plány. A které si jednou pěkně zahulí.
  • Potkáte tam taky silnější, ale strašně moc pohodovou a hodnou Margie, jejího nezáživného manžela Rona a dvě šílené děti – Veroniku a Thomase. Z Veroniky by mě jistojistě kleplo a i když to její tajemství bylo možná zřejmé, tak mě opravdu překvapilo.
  • Další lehce rozpadlá rodina je Lauřina. Ta si jako novopečená babička cestuje kdesi po světě a hledá samu sebe. O její dceři už jsem se zmiňovala, je to Grace, která začíná objevovat temná zákoutí deprese a její věrný (no, možná zas tak věrný ne) milující manžel Callum a syn Jake.
  • A pak je tu téměř čtyřicetiletá Sophie, která se červená jako rajče, miluje dobré víno, neumí vařit a hlavně vypadá jako naprosto normální bláznivá ženská (nějak si ji pořád představuji mladší) a samozřejmě jejich několik nápadníků a kamarádek.
  • A samozřejmě záhada rodiny Munroových. Ztracení rodiče, spousta krve, vařící voda na čaj, mramorový koláč a malé miminko.
  • Velký rodinný podnik, který má každoroční výročí. Je pravda, že letos je to ale jiné.
  • Víte co, je to všechno pořádně zamotané, každý chce něco jiného, někoho jiného a nakonec jsou všichni šťastní za to, co mají. Nebo byste se tomu snad divili?
  • Moc se mi líbil poslední kreativní výtvor babičky Rosse, z které se stala šmrncovní baba a která konečně přišla na to, co udělat, aby ji nebolely všechny kosti v těle (jo, musím se zase jednou podívat na film Bílá vdova.


Takže prostě spousta stran, zamotané příběhy jedné větší rodiny, tajemství táhnoucí se desetiletí, jedno šťastné dědictví, deprese, jedna soutěž v hubnutí, spousta mramorového koláče, několik krásných výhledů, trochu výchovy, hledání lásky a hlavně...spoustu osudových okamžiků.


Takže si to určitě taky přečtěte ;-)


Safienka



Název: Poslední výročí
Autor: Liane Moriarty
Vydává: Ikar, 2017

Žádné komentáře:

Okomentovat

♥ Děkuji za milé komentáře ♥