pátek 6. ledna 2017

Proč miluji/čtu knihy od Roberta Fulghuma?


Ani nevím, kdy jsem četla svoji první knihu od pana Fulghuma. Už je to nějaký čas. Určitě to byla jedna z jeho "malých bílých". Postupně jsem je začala hltat a shánět všechny. Nakonec mi byl doporučen i románový příběh s názvem Třetí přání. A do toho jsem se popravdě úplně zamilovala. Dost mi zamíchal s emocemi a právem se zařadil mezi moji TOP 10. 

Robert Fulghum už není kdoví jaký mladík. Letos slaví 80 let. Ale! Duchem je pořád tím správným potrhlým radost dělajícím puberťákem, který si užívá život. A moc rád o tom píše. Poznáte ho podle jeho klaunovského nosu. Už od pohledu je to "Hráč". Člověk, který je pro každou srandu a vtip.

Zdroj

První kniha, kterou napsal a nechal vydat, má název Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce a myslím, že ho každý zná hlavně kvůli ní. Mně se vryl do paměti díky jiným knihám. Zbožňuji je. To už jste asi pochopili.

Když je vydána nějaká nová knížka, tak pro ni hned letím a nebo si ji alespoň přeji. A víte, že přání se plní, že? Letos mi poslední knížku s názvem Poprask v sýrové uličce nadělil Ježíšek. A já ji právě dočetla. Jsem nadšená! Jinak už to neumím. :-)

Různě jsem četla, jak se komu kniha nelíbila a že jako povídky a lepší je román a kdesi cosi. Ale já s tím teda musím nesouhlasit. Já jsem nadšená. Když jsem četla a viděla, jak mi do konce zbývá míň a míň stránek, tak jsem propadala zoufalství. Pak jsem si ale vzpomněla, že mám v knihovnčce "malé bílé" i "velké žluté" a hned mi bylo líp.

Autogramiádu pana Fulghuma jsem bohužel propásla, ale nevadí! Mám knihy!  
Víc takových spisovatelů prosím :-)


Zkusila jsem vymyslet několik bodů, které dokazují, proč tak ráda čtu knihy od Roberta Fulghuma. Takže, tu jsou.


  • Knihy mají styl a své osobité kouzlo.
  • Dokáží mě rozesmát.
  • Dost často se tam pije káva.
  • Autor píše o nevšednosti všedních dní.
  • Knihy nejsou pro náročné čtenáře – povídky jsou krátké.
  • Najdete tam úžasné ilustrace.
  • Když si chcete přečíst nějakou knížku od Roberta Fulghuma, nemusíte přemýšlet kterou..nenavazují na sebe (když nepočítám Třetí přání).
  • Nikdy mě nezklamaly (ani bílé, ani žluté, ani černé).
  • Četba je to tak akorát na cesty.
  • Příběhy jsou opravdu trefné a mnohdy poučné.
  • Čeká vás velká pravděpodobnost nakopnutí k lepšímu životu.
  • Po přečtení budete chtít cestovat a jen se tak procházet uličkami.
  • A možná se budete chtít i ztratit a nebo bezduše toulat.
  • A budete chtít vysedávat v kavárnách a pozorovat lidi.
  • Možná vás i navštíví chuť tančit tango.
  • A třeba budete chtít být víc tajemní.
  • Určitě vás to vyláká do Řecka.
  • Možná si budete víc prozpěvovat.
  • Určitě si budete chtít navléct klaunovský nos.
  • Za každým MOŽNÁ budete vidět NADĚJI.
  • Budete chtít číst víc a víc.
  • Možná se z vás stanou blázni.
  • Nebo se alespoň utvrdíte v tom, že v tom nejste sami.
  • Možná vám prolítne hlavou myšlenka, co byste asi tak dělali, kdybyste potkali medvěda.
  • Možná se začnete bát o pomyslného manžela vaší šestileté dcery.
  • A třeba budete chtít napsat knihu.
  • Protože kdo by nechtěl být spisovatelem, pozorovat lidi a psát o nich? Já teda určitě chtěla!



Co si od toho pana Fulghuma teda můžete přečíst (dosud vyšlo)?


  • Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce
  • Už hořela, když jsem si do ní lehal
  • Ach jo
  • Možná, možná ne
  • Od začátku do konce
  • Opravdová láska
  • Slova, která jsem si přál napsat sám
  • Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce – vydání k 15. výročí
  • Třetí přání
  • Třetí přání 2: zbytek příběhu (skoro)
  • Třetí přání 3 (splněno)
  • Co jsem to proboha udělal?
  • Něco z Fulghuma I/From Fulghum I
  • Něco z Fulghuma II/From Fulghum II
  • Věčná dobrodružství Kapitána Školky: Evina knížka
  • Drž mě pevně, miluj zlehka
  • Vzpomínky na jedno dobrodružství 



Mé tři nejoblíbenější
  1. Trilogie Třetí přání
  2. Možná, možná ne
  3. Věčná dobrodružství Kapitána Školky: Evina knížka
a teď Poprask v sýrové uličce
a určitě taky Drž mě pevně, milluj zlehka

a prostě všechny :o)



Bonus !!!

Robert Fulghum dal k dispozici/volnému stažení odkaz na dvě jeho "velké černé", jeho memoáry/příběhy o tom, jak se učil tango a co proto vše udělal. Já samotná jsem  z knih nadšená (opět, toho nadšení a radosti se prostě jen tak nezbavím), mám je doma v papírové knižní podobě a mohu taktéž doporučit. Prostě jen nazout ty správné střevíce a můžete protančit celý večer (na parketu či v křesle s knihou). ;-)

Oba tituly jsou k dispozici v angličtině se všemi ilustracemi, takže směle do toho ;-)

k stažení zde 


Kdo chce vědět víc

oficiální stránky Roberta Fulghuma zde
verze pro české fanoušky zde



A jak jste na tom vy? Četli jste nějakou malou bílou a nebo velkou žlutou či tajemnou velkou černou?


Mávám,
Safienka

Zdroj

4 komentáře:

  1. Třetí přání, a Fulghum celkově, taky patří do mojí TOP10. Zajímavé je, že v Anglii ho zná strašně málo lidí. Jsem ráda, že v ČR má spoustu fanoušků!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj do Anglie:-) To jsem ráda, že znám dalšího fanouška :-)Myslím si, že má takové publikum, které potřebuje a že to jsou hlavně lidé podobně smýšlející :-) Každý si ke svému příjde :-) Měj krásný den..taky vám v Anglii tolik sněží? :-)
      Safienka

      Vymazat
    2. Ahoj zpět do ČR :-) Je to tak, na Fulghuma musí být člověk vnitřně naladěný, ale když je, tak to pak stojí zato! Velmi moudrý pán, který si přitom na nic nehraje - přesně "můj" člověk.
      My jsme na jihu Anglie a ještě k tomu u moře, takže sníh se tady objevuje jenom zřídka, loni třeba vůbec nic. Spíš často prší a je šedivo, no typická Anglie :-D

      Vymazat
    3. Juu, u moře.. To zní skvěle! :)

      Vymazat

♥ Děkuji za milé komentáře ♥